Futómű beállítás

A futómű beállítás akkor szükséges, ha észreveszi, hogy elengedett kormány mellett járműve egyenes úton jobbra vagy balra húz. A hibás futómű beállítás a gumik rendellenes kopását is okozhatja.

Miért fontos a megfelelő futómű beállítás?

A futómű beállítás jelentős mértékben befolyásolja az autó menetbiztonságát, és a gumik kopását. Nem megfelelő beállítás esetén csökken a biztonság, a jármű instabillá válhat, rövidebb lesz a gumik élettartama, nő az üzemanyag fogyasztás, csökken autója teljesítménye.

Mikor válhat szükségessé a futómű beállítás?

  • ha kerékkel nekiütközött járdaszegélynek, vagy nagyobb kátyúba hajtott
  • ha észrevette, hogy a gumik egyenetlenül kopnak
  • ha kormányzással kapcsolatos problémái vannak
  • ha az autó jobbra vagy balra húz
  • ha a kormánykerék nem áll vissza középállásba kanyar után
  • ha a kormány nem egyenesen áll egyenes haladás közben
  • ha újra cserélte autóján a gumikat, és szeretné, hogy azok tovább tartsanak
  • ha cserélték a kormánymű elemeit vagy a felfüggesztést.

Mennyi ideig tart a futómű beállítás?

A futómű beállítás általában egy óra alatt végezhető el.

Futómű beállítás vagy kerékkiegyensúlyozás?

Nem szabad összetéveszteni a futómű beállítást és a kerék kiegyensúlyozását, ezeknek semmi közük egymáshoz. A futómű beállítás során úgy állítjuk be a kerekeket, hogy merőlegesek legyenek a talajra és párhuzamosak legyenek egymással. A kerékkiegyensúlyozás célja az abroncs gördülése során létrejövő vibráció csökkentése.

Lengéscsillapító mérés

A lengéscsillapító szerepe a futómű függőleges mozgásainak csillapítása, és ezáltal a jármű kerekei és az úttest között folyamatos kapcsolat biztosítása. Tehát a lengéscsillapító segít az autó kerekeit az úton tartani, ezzel biztosítja a jármű stabilitását és a rövidebb féktávolságot. Egyidejűleg csökkenti az út okozta rázkódásokat, és ezzel csökkenti a futómű és a gumiabroncsok elhaználódását.

Mikor szükséges a lengéscsillapító mérés?

A lengéscsillapító mérés akkor válik szükségessé

  • ha járműve a kanyarból kifelé inog, nehezen irányítható
  • ha hullámos úton nehéz az irányítás
  • ha bukkanó után nem szűnik meg a jármű billegése, az tovább leng
  • ha kátyús úton erős koppanásokat hall
  • ha olajszivárgást tapasztal a lengéscsillapító házán
  • ha gázadáskor autójának első része „pattog”, rázkódik
  • ha fékezésnél autója elhúz, inog
  • ha az abroncsok egyenlőtlenül, kagylósan kopnak
  • ha a fékút hosszabb az átlagosnál

A fenti hibák akkor jelentkeznek, ha a lengéscsillapító hatékonysága nagy mértékben leromlott. Autója használata ilyenkor már kifejezetten balesetveszélyes!

Mivel a lengéscsillapító – főként a magyar útviszonyok között – erősen kopó alkatrész, ezért érdemes a lengéscsillapító mérés évenkénti elvégeztetése.

Hogyan történik a lengéscsillapító mérés?

A mérés során számítógépes ellenőrző padon vizsgáljuk a jármű lengéscsillapítóinak hatásfokát.

A műszer kerekenként mozgatja és méri a csillapítás idejét és kitérésének mértékét, illetve hogy rezonanciáknál a jármű súlyának hány százaléka marad az úton.

Ha ez az érték kormányzott kerekeknél 40 százalék alatt van, vagy nem kormányzott kerekeknél 20 százalék alatti, akkor a lengéscsillapító cserére szorul.

A rosszul működő lengéscsillapító jelentős mértékben növeli a féktávolságot. 50 km/h sebességnél ez több mint két méter lehet. Azoknál a járműveknél, amelyekben blokkolásgátló van, a fékút növekedése még nagyobb mértékű lehet, mert az elemelkedő kerék a levegőben áll meg, amit az ABS csúszásnak érzékel. Az ABS ilyenkor csökkenti a fékerőt, ami miatt azonban növekszik a fékút hossza.